CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Rabu, 17 Jun 2009

Lawatan ke Kolam Puan Maimunah

Kolam simen

Kolam tanah yang masih menyerap air

Pelepasan anak ikan ke kolam

Matikan kolam

Puan Maimunah dan suami

Keladi bunting yang cantik

Assalamualaikum...

Saya telah pun membuat kunjungan ke Kolam Puan Maimunah dan suaminya yang terletak di hujung Jalan Kedidi di Kg. Dato' Haji Ahmad Said, Manjoi, Ipoh. Walaupun agak sukar mencari jalannya kerana Manjoi adalah gugusan kampung terbesar di Malaysia, namun berkat kenduri kahwin yang saya kunjungi minggu lepas, saya jumpa juga dengan Jalan Kedidi.

Setibanya di sana, Puan Maimunah dan suami sedang memindahkan benih ikan keli yang sebesar 4 inci ke dalam kolamnya. Beliau mempunyai 4 kolam simen dan sebuah kolam tanah. 2 kolam simen baru sahaja lepas proses matikan kolam dan satu lagi masih di dalam proses tersebut. Sebuah kolam tanah masih dalam pembinaan dan tergendala kerana air tidak dapat ditampung dek kerana meresap di dalam tanah.

Puan Maimunah dan suami memindahkan satu-persatu benih keli di dalam plastik ke dalam sebuah tudung saji (orang Perak gelarkan 'Sangei'). Ini untuk memudahkan pengelasan di lakukan sebelum memindahkan ke dalam kolam. Yang besar di asingkan. Terdapat juga sebilangan yang mati.

Sebuah plastik tersebut mengandungi 500 benih keli. Benih keli ini diambil dari Encik Hashim di Gopeng. Walaupun pada asalnya Puan Maimunah memesan 7000 ekor benih ikan keli, namun ketiadaan stok menyebabkan Encik Hashim cuma dapat membekalkan 5000 dahulu.

Benih-benih ikan keli yang dihasilkan oleh Encik Hashim adalah antara yang terbaik di Ipoh ini. Harganya juga adalah sangat berpatututan. Setakat ini, Puan Maimunah telah membeli banyak daripada beliau namun kadar kematian adalah sangat sedikit. Jadi tidak hairanlah Encik Hashim mempunyai banyak pesanan sehingga sentiasa kehabisan stok (saya juga masih menunggu stok daripadanya). Walaubagaimanapun Encik Hashim tidak memesan stok lain pula untuk menampung pesanan kerana bimbang dengan kualiti ikan dari pengeluar lain.

Ini adalah kali pertama saya melihat benih ikan keli dilepaskan di dalam kolam. Memang lenguh juga kaki kerana tidak dapat bergerak bebas, takut terpijak ikan pula. Kerja harus dilakukan dengan pantas dan jangan sampai terlepas pandang ikan yang besar untuk diasingkan.
banyak yang saya pelajari di sini. Semoga ilmu demi ilmu yang saya timba dapat membimbing saya dan HAE dalam penternakan ikan.

Assalamualaikum

0 ulasan: