CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 8 Jun 2009

Slowly but surely...

Keladi bunting yang tak berapa banyak lagi

Baja B1 dan air baru

Kolam diletakkan jaring orkid untuk elak nyamuk

Semasa proses matikan kolam

Kanvas gantian lapisan atas

Assalamualaikum...

Agak lama tidak mengemaskini blog ini berikutan beberapa masalah yang hadir. Antaranya ialah rakan pemilik iaitu Haziman terpaksa mengundurkan diri buat sementara waktu berikutan menjalani bisnes yang lain. Maka Hazmin Aqua Enterprise dijalankan secara berseorangan sahaja dengan pemilik tunggal Adi Noramin bin Mohd Resat.

Setakat ini, Hazmin Aqua Enterprise telah membuat akaun di CIMB Islamic dan hanya mempunyai sebuah kolam kanvas berukuran 6 kaki x 5 kaki sahaja. Berikutan pembelian kanvas yang agak murah (RM89) maka kanvas biru merah itu didapati terdapat banyak kebocoran di tempat jahitannya. Ia membantutkan usaha menjalankan ujian penternakan awal HAE.

Namun setelah beberapa cara diambil, antaranya menggunakan gam silikon di dalam dan luar kanvas, ternyata tidak berhasil. Saya telah membeli kanvas buka untuk menjadi lapisan dalam untuk kanvas yang bocor tersebut. Harganya cuma RM33 sahaja dan dihartap dapat menampung 1000 ekor ikan dan boleh digunakan dalam masa 3 bulan ini.

Kolam telah menjalani proses mati dengan buah nanas, cuka dan batang pisang diisi dan dibiarkan selama seminggu bermula 1 Jun lalu. Petang tadi saya telah menghubungi salah seorang agen pembekal baja B1 Yati Lintah dari Taman Meru 2B, Puan Maimunah. Beliau mempunyai 4 kolam simen yang terletak di Jalan Kedidi, Kg Dato haji Ahmad Said, Manjoi Ipoh. Beliau akan mula memasukkan 21000 anak benih keli pada Selasa ini.

Puan Maimunah juga telah mengesyorkan saya dengan Encik Hashim dari Gopeng, Perak yang membekalkan keli berharga RM0.086 sahaja. ini agak menjimatkan berbanding beli dari pihak Yati Lintah yang menjual harga sekitar RM0.15 seekor. Encik Hashim dikatakan membuat pembenihan sendiri dan mempunyai benih yang baik grednya. Ini dibuktikan dengan pembelian 21000 ekor oleh Puan Maimunah.

Oleh itu pihak HAE, iaitu saya akan membeli 1000 ekor benih keli dari Encik Hashim untuk permulaan kolam kanvas  kecil ini. Kolam kanvas pertama HAE ini telahpun ditabur baja B1 dan diletakkan Keladi Bunting yang dicari di sebuah lombong di Jalan Bangau, Kg. Dato Haji AHmad Said, Manjoi, Ipoh. Lombong ini mempunyai banyak keladi bunting yang elok.

Langkah seterusnya bagi Hae ialah membuat kertas kerja untuk pinjaman sekitar RM9000 untuk membina 3 buah kolam simen berukuran 12 kaki x 12 kaki. Kolam-kolam ini akan dimuatkan 10000 ekor benih keli masing-masing. Kertas kerja rancangan perniagaan adalah dalam peringkat akhir.

Semoga apa masalah yang terjadi bakal mendapat pertolongan Tuhan, bukan sahaja pihak HAE bahkan kepada semua pengusaha Keli di Ipoh, Perak, mahupun seluruh Malaysia. Semoga Tuhan merahmati usaha murni menjana pendapatan halal dengan perniagaan ini. Amin...

Assalamualaikum

0 ulasan: