CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 3 Julai 2009

Kursus Ternakan Ikan dalam Tangki siri 3/2009

Encik Sukri bin Deris ketua pusat ikan hiasan

Majlis penutup bersama Tok Penghulu kami

Pelan ke PIHE

Kelas eksperimen bersama Encik Aliah Mat

Teknik memasukkan benih ikan ke kolam

Ujian kecergasan ikan

Unit pengeluaran ikan dan pengembangan

PIHE...
Assalamualaikum...

Alhamdulillah akhirnya tamat kursus ysng dijalankan selama 3 hari di Pusat Ikan Hiasan di enggor, Kuala Kangsar, Perak. Kursus kali ini dikatakan agak ramai iaitu seramai 30 orang kesemuanya. Ramai juga yang hadir dari luar negeri Perak. Ada dari Selangor, Pulau Pinang dan juga Negeri Sembilan. Semua peserta berkongsi pengalaman masing-masing dan ini adalah antara pengalaman paling berharga saya.

Saya datang bersama rakan, Mohd Affindi dari Simpang Pulai yang juga menternak ikan keli. Duduknya kami di Dorm Kelah. Kelas diadakan pada 8.30 pagi - 10.30 pagi. Selepas minum pagi iaitu pukul 11 hingga 1 petang dan selepas waktu tengahari iaitu 2.30 - 4.30 petang. Selepas itu adalah aktiviti bebas para peserta kursus.

Di seberang jalan Pusat Ikan Hiasan ini terdapat Unit Pengeluaran Ikan dan Pengembangan bagi Jabatan Perikanan Negeri untuk menternak ikan-ikan hiasan dan ikan air tawar bagi bekalan penternak. Walau bagaimanapun ianya adalah masih sangat terhad. Kami banyak belajar secara amali di sini kerana ia mempunyai banyak kolam-kolam ternakan. Terdapat juga kolam jenis Locust untuk menternak ikan Tilapia yang bernilai 130K...

Pelbagai lagi gambar boleh didapati di web Facebook saya (Adi Noramin). Kursus ini walaupun amat memberi ilmu dan pengetahuan, namun beberapa perkara sudah mula mengelirukan saya di sini. Salah satunya ialah Jabatan Perikanan sendiri tidak menggalakkan teknik Organik sepertimana yang saya pelajari sebelum ini. Adalah agak ganjil juga difikirkan mengepa teknik sebegini tidak digalakkan kerana ianya mengikut habitat asal ikan keli.

Namun pengalaman beberapa peserta kursus sendiri banyak mengiyakannya. Saya sendiri mula keliru dengan teknik apakah yang sepatutnya akan saya lakukan. Pun begitu ianya tidak mematahkan semangat saya untuk meneruskan bidang ternakan ini.

Kumpulan kursus kali ini agak berdukacita kerana tidak dapat membuat lawatan ke Kolam ternakan di Bidor sepertimana terdapat dalam jadual pada asalnya. Ia digantikan dengan menghadiri perasmian Agro Fest di Infoternak Sungai Siput. Walaupun ianya merupakan ekspo pertanian dan penternakan, namun ianya tidak memberi maklumat yang kami perlukan. bagi saya inilah sahaja ralatnya kursus kali ini.

Walaubagaimanapun saya telah mendaftar untuk kursus pembenihan pula yang akan diadakan di Jitra Kedah bulan Oktober ini. Harap-harap diterima. Kepada semua peserta kursus penternakan ikan air tawar dalam tangki diri 3/2009, semoga berjaya dan jumpa lagi.

Assalamualaikum.

0 ulasan: