CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 8 Jun 2009

Pinjaman TEKUN dan Jabatan Belia dan Sukan

Assalamualaikum.

Petang tadi saya berkesempatan ke Pejabat Belia dan Sukan Ipoh Perak dan Pejabat TEKUN di sini. Tujuan asalnya adalah untuk mendapatkan seberapa informasi mengenai pinjaman untuk memulakan atau mengembangkan perniagaan. Saya telahpun mempunyai sebuah kertas kerja untuk membuat pinjaman bernilai RM9000 sahaja.

Maklumat yang saya perolehi, Jabatan Belia dan Sukan hanya akan memberi pinjaman kepada peniaga yang telah mengusahakan perniagaannya sekurang-kurangnya 6 bulan. Pinjaman adalah serendah 5000 sehingga 50000. Bagi pihak HAE, perniagaan kami hanya bermula 2bulan lalu iaitu 9 April 2009 dan masih belum mempunyai sumber kewangan. Jadi adalah agak ralat di sini walaupun saya telah menghadiri kursus asas perniagaan anjuran Kementerian Belia dan Sukan di Akademi Kemahiran Belia Negara di Batu Gajah sekitar 2 tahun lalu. (Jikalau anda masih ingat iklan 'Saya bukan Along, saya cuma mahu tolong'.

Seingat saya semasa menjalani kursus tersebut, tidak pernah dinyatakan bahawa perniagaan haruslah berjalan 6 bulan baru boleh membuat pinjaman. Jikalau begitu keadaannya, kursus itu sepatutnya tidak perlu dijalankan. Ianya hanya mempelajari cara membuat kertas kerja untuk memulakan perniagaan, maka tiada gunanya kertas kerja tersebut jika pinjaman hanya boleh dibuat selepas 6 bulan berjalannya perniagaan.

TEKUN pula akan bertukar kementerian. Jika sebelumnya MECD yang mengelolakannya, sekarang ia bakal bertukar kepada Kementerian Pertanian. Maka sebarang pinjaman adalah di 'hold' kan dahulu. Kebanyakan peminjam yang mengusulkan borang sejak dari bulan 12 dan 1 juga masih belum diambil tindakan. Jika boleh pun, nilai pinjaman seharusnya tidak melebihi RM3000...

Begitulah agak sukarnya untuk memulakan perniagaan di masa sekarang bagi yang tidak mempunyai modal. Maka tidak hairanlah jika segelintir daripada kita masih bergantung kepada Along juga. Diharap pihak kerajaan memandang kisah ini seberat mungkin. Bagi pihak HAE, masih mampu menunggu 6 bulan untuk meminjam daripada Jabatan Belia dan Sukan, namun mungkin boleh diberi keutamaan kepada mereka yang benar-benar ingin menjana wang melalui perniagaan dan mungkin dengan meminjam sahaja,perniagaan dapat dimulakan.

Begitu juga kepada peminjam-peminjam yang telahpun mendapat pinjaman dari TEKUN, sila lah bayar mengikut perjanjian. Kasihanlah kami dan bakal pemohon yang lain yang ingin meminjam wang juga. Wang dari TEKUN sudah tidak dapat 'rolling' semula disebabkan ada yang lari setelah mendapat wang pinjaman. Begitu juga yang meminjam terlalu banyak sehingga tidak mempu membayar semula. Diharap masih ada peluang untuk orang lain.

Assalamualaikum

0 ulasan: