CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 8 Jun 2009

Lawatan ke kolam Encik Hashim di Gopeng

Keli diberi makan pallet

Benih keli 4 inci tempahan Puan Maimunah

Keli yang hampir matang

Benih keli 50000 ekor

Kolam Organik



Assalamualaikum

Sejurus selepas ke jabatan-jabatan tadi, saya berkesempatan melawat ke kolam rakan saya yang baru menjalankan teknik matikan 4 buah kolam simennya yang masing-masing berukuran 12 kaki x 8 kaki. Ia terletak di belakang rumah beliau di Simpang Pulai.

Pukul 6 petang, kami bergegas ke Kampung Gunung Panjang di Gopeng Perak. Ketiadaan beliau, kami disambut oleh adik beliau yang tinggal sebelah rumahnya.

Kolam Encik Hashim tampak teratur dengan 2 kolam yang masing-masing mempunyai 50000 benih keli. Terdapat satu kolam organik dimana Encik Hashim sengaja menternak sebilangan keli di dalamnya hanya untuk melihat hasilnya. Dalam 6 bulan, air masih elok dan tidak perlu ditukar.

Puan Maimunah dari Taman Meru juga ada menempah 21000 ekor benih keli dari Encik Hashim. Ia akan dihantar esok ke kolam Puan Maimunah yang terletak di Jalan Kedidi, Kg. Dato' Hj Ahmad Said, Manjoi Ipoh. Jika berkesempatan, ingin saya melihat dan mempelajari proses menaruh benih keli ke kolam oleh Puan Maimunah.

Benih keli dari Encik Hisham adalah antara yang terbaik dan termurah di Ipoh sehinggakan terdapat segelintir yang menjadi orang tengah memasarkan kembali benih yang dibeli dari Encik Hashim dan dijual semula dengan harga yang lebih tinggi. 

Saya juga telah menempah 1000 ekor ikan keli 3 inci untuk memulakan proses experimentasi dengan kaedah Organik yang dipelopori oleh Hayati Haron dari Taiping. Semoga langkah ini dengan sekelip mata akan mencapai 6 bulan untuk seterusnya dapat membuat pinjaman dan mengembangkan lagi sayap HAE. Amin...

Assalamualaikum

0 ulasan: