CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 20 Julai 2009

Program Tunas Mekar

Assalamualaikum...

Agak lama tidak ada sebarang aktiviti terbaru dari saya. Adalah kerana agak sibuk dalam menjalankan tugas harian yang baru mendapat pekerjaan di Impiana Casuarina Hotel Ipoh. Walaubagaimanapun, panggilan Rabu lepas amat bermakna bagi saya.

Ia merupakan panggilan untuk menghadiri program Tunas Mekar di Ipoh yang bermula 14 sehingga 16 Julai 2009 bertempat di Tower Regency Hotel Ipoh. Walaupun terlewat namun saya berkesempatan ke Majlis Perasmian yang berlangsung pada hari terakhir tersebut di mana ia dirasmikan oleh Menteri Besar perak sendiri, Dato' Zamri bin Abd Kadir.

Program Tunas Mekar adalah anjuran Uitm bersama Jabatan Perdana Menteri. Ia menyediakan peluang untuk para graduan memulakan atau lebih spesifiknya menyediakan ilmu dalam apa jua bidang perniagaan yang ingin diceburi berdasarkan konsep 'mentor mentee'. Sehubungan dengan itu, latihan praktikal selama setahun perlu dijalani para pelatih untuk menyediakan pengalaman dan memantapkan diri bagi memulakan perniagaan.

Tunas Mekar bermatlamatkan dua perkara iaitu menjana pendapatan kepada pengusaha menerusi pekerjaan oleh graduan. Graduan akan berkolaborasi dengan pengusaha untuk memberikan komitmen dan pembangunan dari segi pengemaskinian oleh graduan yang berkebolehan. Kedua, ia membekalkan ilmu yang bermanfaat bagi graduan untuk memulakan perniagaan kerana program yang berjalan selama setahun ini pastinya menjadi modal paling berharga untuk mengetahui segala selok belok perniagaan yang diceburi.

Tunas Mekar juga menyediakan elaun RM800 sebulan di samping gaji dari RM200 ke RM300 disediakan oleh pihak pengusaha. Dalam hal ini, saya telahpun mengambil pengusaha Encik Mohamad Faudzi bin Sudin dari MFBS Agro yang berpangkalan di Gopeng, Perak. Encik Fauzi atau Abang Fauzi mempunyai perniagaan Cendawan, Ikan Keli dan Fertigasi Cili.

Setelah para graduan melalui proses pemadanan dengan pengusaha, saya bersama seorang lagi peserta, Cik Nuraini binti Zainal Abidin dipilih menjadi pelatih kepada Abang Fauzi. Semoga kolaborasi ini akan menjadi pengalaman berharga untuk kami mempelajari selok belok penternakan ikan keli, insyaAllah...

Assalamualaikum

0 ulasan: